Základní pravidla pro vybavení kanceláře

Základní pravidla pro vybavení kanceláře 1

Kancelářské stoly, židle, křesla a další kancelářský nábytek vybíráme vždy s ohledem na velikost místnosti, na to, jak je situována a zda je sdílená více zaměstnanci.

Vždy je třeba zajistit dostatek světla pro všechny pracovníky v kanceláři. Pokud v místnosti chybí velká okna, musíme denní světlo nahradit umělým osvětlením, které by na oči zaměstnanců působilo co nejpřirozeněji. Je totiž prokázáno, že blikání monitorů počítačů nepůsobí na psychiku zaměstnanců dobře. Jsou nervóznější a unavenější. Přirozené světlo tak uleví namáhaným očím a zlepší náladu.

Teplo, chlad ani hluk pracovní výkon zaměstnanců také nijak nezvýší. Pokud je kancelář situována směrem k frekventované silnici, je vhodné zajistit kvalitní izolaci oken. Klimatizace se hodí především v létě, spolehlivé topení zase v zimních měsících.
Pokud v kancelářské místnosti pracuje více lidí, měli bychom jim dopřát určité soukromí. Například tím, že se pokusíme alespoň opticky oddělit jejich pracovní plochy. K tomu stačí vyšší květina, vhodný dekorační předmět nebo třeba menší skříňka. Každý máme své soukromé zóny, kam neradi pouštíme jiných lidí.

Kancelářské stoly – kam je dát a jak by měly vypadat?

Umístění a velikost stolu se odvíjí od velikosti kancelářské místnosti. Psací stůl by měl být postaven v blízkosti okna, avšak přímému vystavení slunečních paprsků se vyvarujme. Kancelářské stoly přizpůsobujeme i tomu, zda jsou jejich majitelé praváci nebo leváci a také umístění monitoru počítače. Ten by se mohl nepříjemně lesknout a ztmavovat, kdyby na něj světlo dopadalo v nevhodném úhlu. Pracovní stoly by neměly být ani otočeny tak, aby zaměstnanci seděli zády ke dveřím. Stále totiž fungují instinktivně pudy, když si pravěcí lidé nesedli zády ke vchodu do jeskyně. Zaměstnanců, kteří by neviděli na dveře kanceláře, by každý nepatrný zvuk znervóznil a ztížil jejich koncentraci.
Jak velký by měl být psací stůl? Takový, aby nezabíral mnoho místa a přitom se na něj vešel třeba notebook a kancelářské pomůcky. Chytrým řešením jsou kancelářské stoly s výsuvem na jednu nebo obě strany, díky kterým lze pracovní plochu jednoduše podle potřeby zvětšit.
Materiál by měl být kvalitní, trvanlivý a designově ladit s ostatními kusy kancelářského nábytku.

Kancelářské židle a křesla

Na výběr máme nespočet druhů židlí a křesel – kožená křesla a židle, polohovací křesla, židle s textilními potahy. Vybíráme takové židle, které umožňují zdravé sezení, na kterých se zaměstnanci nehrbit a nebolí je tak záda.
Kancelářská křesla nebo židle vybíráme nejen podle jejich kvality a efektivnosti, ale i podle designu. Stylově jejich ladíme k celkovému vzhledu kanceláře. Vysocí manažeři, právníci a obchodníci jistě ocení kožené polohovací křesla. Zaměstnanci, kteří mají rádi barvy a pohodlí, se pravděpodobně přikloní k židli s textilním vzorovaným potahem .Záleží zcela na vašem vkusu a na tom, co od židle očekáváte.

Čím ještě zpříjemnit kancelář?

Nebojte se barev! Zdi nemusí být jen tradičně bílé. Stále oblíbenější jsou v dnešní době odstíny meruňkové, žluté nebo bordó. S barvou stěn můžeme sladit i žaluzie, závěsy nebo lehké průsvitné záclony. Prostor doplní květiny, obrazy nebo osobní věci zaměstnanců jako jsou fotografie nebo kalendáře.
Nesmíme zapomenout na úložné prostory. Tam, kam se nevejdou objemné skříně, použijeme kontejnery na kolečkách, které můžeme snadno zasunout pod pracovní stůl. Mají přihrádky, do kterých se vejdou dokumenty i kancelářské doplňky.

A na závěr další zásada – kopírky, kávovary a další předměty, které budou používat všichni obyvatelé kanceláře by měly stát na neutrálních místech, ke kterým je snadný přístup. Chudák by byl ten zaměstnanec, u kterého stolu by stál kávovar. Ten by pravděpodobně nikdy nebyl při svém kancelářském stole sám.