Uvažujete prodat svůj byt či dům? Nestačí ho jen uklidit. Je dobré se na něj podívat očima potenciálního kupujícího a oprostit se od toho, že jste tady bydleli a máte na příbytek hezké vzpomínky.
Přetvořit prostor, který chcete prodat, na místo, jaké chytí za srdce av zájemci o koupi okamžitě vzbudí představu příjemného bydlení, je umění. Je to zároveň služba, jaká je dnes na vzestupu. Říká se jí home staging. Dělají ji nejen interiéroví designéři, ale i realitní kanceláře s individuálním přístupem ke klientovi.
Malá investice, velký efekt
Co je to tedy home staging? Inu, něco jako malý velký zázrak nebo hodně muziky za málo peněz. „Home staging je služba, která při minimálních nákladech na práci a čas maximálně zefektivní prodej nemovitosti. Jako architekt vnímám, že při zařizování interiérů se lidé ve značné míře rozhodují na základě pocitů. Stavebně řešení nejsou až tak důležité, větší roli hraje vizualizace interiérů , která umožňuje navodit finální efekt, „říká architekt Štefan Kačanov ze studia Plus 2 architekti.
Někde stačí odstranit některému kusy nábytku, jinde cosi malé přidat. Třeba v kuchyni pěkně prostřít stůl, v obýváku na sedačce naaranžovat tři stylové polštářky a do ložnice na postel prostřít moderní deku. Jednoduché. Zejména pro toho, kdo má pro interiér a zařizování cit. Kdo si netroufá, ten může využít službu home staging. Peněženka to téměř ani nepocítí a účinek v podobě rychlého prodeje za stanovenou cenu bude velký.
Kde hledat pomoc?
Možná se buď obrátit na studio interiérových designérů, nebo si na pomoc při prodeji nemovitosti vybrat takovou realitní kancelář, která zabezpečí nejen všechny smlouvy a prohlídky, ale i rychlou, bezbolestnou a milou přeměnu vašeho intimního prostoru.
Home staging dělá například realitní kancelář Aston Waldner. „Je to ta nejlevnější věc, jakou může každý majitel při prodeji udělat,“ říká makléřka Jana Švehlíková, která home staging i sama realizuje.
„Jako realitní kancelář jsme si zvolili cestu exkluzivní spolupráce s klienty. Vlastník nemovitosti má jednoho makléře, kterému svěří celý proces prodeje, od poradenství, přípravy nemovitosti, nafocení, prohlídky až po smlouvy. Byt klienta, dokud ho začneme nabízet, potřebujeme vidět a pokud třeba, navrhneme pár změn, které pomohou ukázat z prostoru to nejlepší. Někdy stačí jen vhodně doladit místnost do barev, přidat na stůl kytici tulipánů nebo odstranit tradiční magnetky z chladničky či červené závěsy, jaké zbytečně křičí. Pokud je v místnosti příliš mnoho nábytku, jednoduše ho přesuneme. Pak můžeme všechno vyfotit a spustit prodej, „vysvětluje J. Švehlíková.
Doma nikdo není prorokem
Přípravu nemovitosti na prodej po estetické stránce se vyplatí svěřit do cizích rukou iz velmi prozaického důvodu – cizí člověk má nadhled. Není s interiérem spjat jako jeho majitel a pokud je to navíc realitní makléř nebo interiérový designér, má zkušenosti s tím, co lidi oslovuje a co jejich „chytí za srdce“.
„Každý prostor je jedinečný. Rozdíl je také v tom, zda děláte home staging v prázdném bytě nebo v příbytku, kde žije mladá rodina s dětmi a se psem,“ pokračuje J. Švehlíková. „Viděli jsme už velmi mnoho bytů a dispozic, proto víme poradit, co by konkrétnímu prostoru pomohlo. Je třeba si zároveň uvědomit, že snímky bytu budou na internetu, a tak je při úpravě interiéru vhodné z viditelných míst odstranit všechny výsostně osobní věci, fotografie dětí a podobně, „poznamenává.
Na co je to všechno dobré?
Home staging pomáhá zájemci o byt či dům udělat si představu, jak by mohl prostor vypadat. „Samozřejmě, každý tu už vidí svou sedačku nebo svůj nábytek. Při home stagingu jde o to, aby nemovitost ukázala svůj potenciál a všechny pozitiva. Takto upravené byty mají díky pěkným fotkám vyšší návštěvnost na portálech, což logicky přináší více prohlídek a tím i vyšší šance na prodej. Pokud je cena stanovena správně, obvykle se takto upravený byt prodá už na prvních obhlídkách, v průběhu týdne, „uvádí makléřka z Aston Waldner.
že byt zoufale prodáváme rok, přestože jsme začali jen před pár dny. Ve skutečnosti jsme prodali rychle a za cenu, jakou jsme chtěli, a bez natahování, „pochvaluje si paní Adriana.
Malé první balení
Nachystat si úložný prostor nebo první krabice na stěhování již během předávání nemovitosti doporučuje i architekt Š. Kačanov. „Vyplatí se mít místo, kam si během prohlídek odložíte své soukromé věci, obrázky či zápisníky, ale například i předměty z koupelny, které mnoho vypovídají o lidech, co tu žijí. Pokud se takové věci neodstraní, kupující nebude schopen se ztotožnit s nemovitostí, „říká. Podle něj je home staging lepší volba než počítačové vizualizace, protože potenciální noví majitelé takto reálné vidí a zejména cítí prostor, který si obhlédnout. Pokud je chytí za srdce, vyhrávají obě strany.